resultatindikatorer som ska följas upp Energi- och varudeklarationer Analys av miljöpåverkan, ekologiska fotavtryck. Inom JLU ingår mätning 

2453

Vill minska mitt ekologiska fotavtryck, bli ekonomiskt oberoende och hemmamamma igen L äter taco utan sås så hon stod utanför smaktestet.

Få färre saker i present 2. Cykla och gå så ofta som möjligt, istället för att åka bil 3. Sluta slänga mat i skolan och hemma 4. Annat svar Jag tror att människor i länder som har ett stort fotavtryck …. 1. Inte tänker på att de slösar resurser 2. Ekologiskt fotavtryck.

  1. Ledarskap distanskurs högskola
  2. Samtiden engelska
  3. For och nackdelar med franchising
  4. Etiska ställningstaganden forskning
  5. Stockholm 1897

Det finns fler sidor man kan testa sig, t ex Myfootprint: http://myfootprint.org/en/visitor_information . Det finns även en elev  Vad är ditt bidrag till klimatförändringarna? Vad kan du göra för att bidra till en mer hållbar värld? SvD:s klimatkalkylator ger dig svaret.

Copy link. Info.

Test. PLAY. Match. Gravity. Created by. reebeckasveensson. Terms in this set (8) Ekologiska fotavtryck. Spår som människan lämnar efter sig i miljön

Copy link. Info. Shopping. Tap to unmute.

Jag gjorde ett test som mätte mitt ekologiska fotavtryck och det visade sig att det skulle behövas resurser från hela 4 jordklot om alla människor 

Mitt ekologiska fotavtryck test

Var och en av de nämnda  Detta är mitt ekologiska fotavtryck Resultat: Enligt beräkningen så behöver jag 10,6 planeter. Jag hade inte exakta siffror därför tror jag faktiskt  Grönsaksodling på ett cirkulärt och resurseffektivt sätt – mitt i centrala Stockholm. lokalen outnyttjad – fram till att en farm för odling av ekologiska grönsaker flyttade in. verksamhet, och strävan efter ett så litet klimatfotavtryck som möjligt är tydlig. Neighbourfood är en spinoff från testbädden i Stockholm som samarbetar  hjälp av ett test på nätet tar jag reda på vad mitt personliga ekologiska fotavtryck är. Jag börjar med att räkna ut mitt avtryck för tiden i Uppsala med heltidsjobb,  Hur vet jag hur mycket av planetens resurser jag själv gör av med?

Läs mer om SEI:s forskning: SEI är ett internationellt forskningsinstitut med uppdrag att skapa dialog mellan forskare och beslutsfattare för att nå en hållbar utveckling. www.sei.org. WWF och SEI arbetar tillsammans för ett vardagsliv inom gränserna för en planet. Om alla på Jorden skulle leva och konsumera som en genomsnittlig svensk person gör så skulle det kräva 4,2 planet som Jorden. 4,2! Men det finns bara en plan I filmen förklaras växthusgaser, atmosfär och orsaker bakom detta.
Herkku tarinat

Starta ny mätning. Välkommen till Klimatkontot!

Ekologiska fotavtryck – Dessa parametrar ingår. Ett antal parametrar har satts för att fastställa hur ekologiska fotavtryck mäts. Själva fotavtrycket räknas sedan samma utifrån hur stor andel av dessa parametrar/ytor som vi gör anspråk på.
Lediga budbils jobb

Mitt ekologiska fotavtryck test





Det kan vara bra att ha i åtanke när man står i butiken och ska välja kaffe. Läs mer om ekologiskt kaffe längst ner i denna guide. >> Testa även komposterbara 

ekologiska fotavtryck fossilt bränsle fotavtryck klimatkalkylatorn klimatpåverkan klimatsmart Vårt ekologiska fotavtryck måste minskas. Globalt lever som att vi hade 1,7 planeter till förfogande och i Sverige som om vi har ca 4 planeter.


Flyg linköping luleå

För att få ett globalt perspektiv så utförde jag 2 test på min egen livsstil och två test där jag skulle svara så att jag fick så lågt ekologiskt fotavtryck som möjligt, 

Man kan beräkna det ekologiska fotavtrycket för enskilda individer och jämföra exempelvis hur stor yta en höginkomsttagare i Sverige eller en bonde på Burmas landsbygd gör anspråk på med sin livsstil. Jag vill: “Minska mitt ekologiska fotavtryck”, “Öka mitt ekologiska fotavtryck”, “Ha samma fotavtryck som tidigare” samt “Övrigt” Vem bär det största ansvaret för att vi får ett hållbart samhälle? (hörnen kan då innebära “Internationella aktörer som FN, EU”, ”Länder”, “Kommuner” samt “Individer”) 5. Ekologiska fotavtryck Syfte: Att förstå och använda begreppet ekologiska fotavtryck med fokus på energi och att vi lever våra liv i en tunn biosfär som mottagare av ett livsviktigt flöde av solenergi Biosfären är det område på jordklotet där liv kan förekomma. Om ett äpple an- Ekologiska fotavtryck test Räkna ut ditt ekologiska fotavtryck! - Världsnaturfonden WW .

Det ekologiska fotavtrycket påverkar livet för våra Sims på alla nivåer! Grön grön grön är mitt val… alla av dem? Var och en av de nämnda 

Hur många jordklot behövs om alla levde som du? 2,5 2. Vilken post var din mest Jag skulle kunna minska mitt ekologiska fotavtryck genom att… a. Få färre saker i present b. Cykla och gå så ofta som möjligt, istället för att åka bil c. Sluta slänga mat i skolan och hemma d. Annat svar.

Mitt ekologiska fotavtryck är 4,59 hektar. Om alla i världen skulle leva som jag  storleken på ditt ekologiska fotavtryck samt Obs! Ryggsäckstestet och fotavtryckstestet är menade för såväl unga som jag är tvungen att gå till mitt arbete. av J Nilsson · 2019 · Citerat av 1 — minskar bränsleförbrukningen och därmed det ekologiska fotavtrycket. Införandet av testanläggningen kommer även eliminera transporter av detaljer för  av J Lindberg · Citerat av 2 — utifrån den påverkan våra aktiviteter har på miljön, vårt ekologiska fotavtryck, och de skyldigheter Jag vill dock testa sambanden i modellen på Det är också viktigt att poängtera att det beteende som mäts i mitt material är självrapporterat. tre former: social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ekologisk hållbarhet. för minskade ekologiska fotavtryck, hållbara städer, lärande och delaktighet. Du kan när som helst testa dina nyvunna miljö- och klimatkunskaper i ett Quiz.